Sunday 26 April 2015

Seminar Pemakanan Sihat Sempena Bulan Pemakanan Di Daerah Tambunan

Pada 24 April 2015, unit pemakanan Klinik Kesihatan Ibu dan Anak Tambunan telah mengadakan seminar pemakanan sihat sempena bulan pemakanan. Dalam program ini, wakil ahli AKSSI Tambunan dan masyarakat telah memberi sokongan dengan menyertainya bersama anggota kesihatan.


Tema : Makan Sihat, Bergerak Aktif : Cegah Diabetes Dari Awal
Sudut Pameran Pemakanan Sihat

                Dalam program ini, satu sudut kecil pameran pemakanan sihat telah disediakan untuk meningkatkan kesedaran mengenai pemakanan sihat bagi mencegah diabetes dari awal. Pelbagai pemeriksaan telah dijalankan semasa program ini seperti pemeriksaan glukosa, pemeriksaan tekanan tinggi dan pemeriksaan BMI. Pemeriksaan ini bertujuan untuk membantu peserta mengetahui status kesihatan mereka sendiri supaya dapat merendahkan risiko-risiko menghidap diabetes.

Pemeriksaan Glukosa

Timbang Berat Badan

Pemeriksaan Tekanan Darah

Pada awal pagi seminar tersebut, peserta-peserta telah memulakan dengan senamrobik. Selepas memanaskan badan, anggota kesihatan meneruskan dengan aktiviti ‘Jalan 10,000 Langkah’ di luar klinik dengan bersemangat manakala wakil ahli AKSSI dan masyarakat pula meneruskan senamrobik di klinik disebabkan oleh isu keselamatan.


Senamrobik


Jalan 10,000 Langkah

 
Selepas aktiviti bergerak aktif, terdapat ceramah-ceramah yang bertajuk ‘Pemakanan Sihat Untuk Mencegah Diabetes’, ‘Jagaan Kaki dan Kulit’ dan ‘Fizikal Aktiviti untuk Pesakit Diabetes’ telah diberikan kepada para peserta. Selain itu, terdapat aktiviti cabutan bertuah pada hari tersebut untuk memeriahkan lagi program ini. Semua hadiah cabutan bertuah telah disumbangkan oleh anggota kesihatan MCH Daerah Tambunan. Program pada hari tersebut telah diakhiri dengan jamuan makan tengah hari.
 
Ceramah disampaikan oleh Dr. Evelyn

Cabutan Bertuah

Jamuan Makan Tengah Hari
 
 

Disediakan oleh,
Ellen Lee Ik Lin
Pegawai Sains (Pemakanan)
Tambunan

 

No comments:

Post a Comment